Pražské mosty aneb není jenom ten Karlův

Když se řekne Praha a mosty, asi každému se hned vybaví ten nejslavnější z nich – Karlův. Na území hlavního města však najdete celou řadu dalších mostů, unikátních z historického, kulturního či technického hlediska. Některé naopak už dávno odnesl čas. Připomeňte si ty nejzajímavější a inspirujte se k pěkné procházce během pobytu v Praze.

 

Například při toulkách po Karlově mostě je dobré si uvědomit, že na jeho místě stával v letech 1172 až 1342 (kdy byl zničen povodní) Juditin most. Na pozůstatky nejstaršího pražského mostu se můžete podívat například v budově řádu křižovníků s červenou hvězdou na Křižovnickém náměstí.

 

Mostní řetězy a tubusy

Minulostí jsou i dva řetězové mosty, postavené po dokončení Karlova mostu. Mezi roky 1841 a 1898 spojoval Národní třídu s Újezdem most císaře Františka I. Jeho nástupcem se stal most Legií s dvojicí věží na obou koncích, v nichž se vybíralo mýtné. Most císaře Františka Josefa I. sloužil od roku 1868 do roku 1946, kdy byl nahrazen Švermovým mostem, dnes zvaným Štefánikův. Na levém břehu se z něj vjíždí do Letenského tunelu.

 

Nejjižněji se v Praze nachází most Závodu míru ve Zbraslavi, nejseverněji trojice mostů na Císařský ostrov, po nichž se dostanete ze Stromovky do zoologické zahrady. Uprostřed města, nepříliš daleko od hotelu Rott, naši nejdelší řeku překonávají Palackého, Jiráskův, Mánesův a Čechův most, vybudované v rozmezí let 1878 a 1931.

 

Moderní vltavské mosty (Barrandovský, Hlávkův a Barikádníků) jsou naprosto zásadní pro pražskou automobilovou dopravu. Podobný význam má Nuselský most přes stejnojmenné údolí, v jehož tubusu navíc projíždějí vlaky metra linky C. Stojí za to projet se i trasou B v úsecích Hůrka – Lužiny a Rajská zahrada – Černý Most, vedených v uzavřených mostech.

 

Na tom pražským mostě

Málokdo si uvědomuje, že v Praze vedou i mosty přes řeku Berounku. Nejoriginálnější, především zásluhou vyhlídkových věží, je z nich Lahovický most. Délkou 217 metrů ale v Praze platí za otloukánka, nejdelším silničním mostem je Libeňský (kdysi zvaný „Stalingradský“) se 780 metry. Absolutní rekordmany je však nutné hledat mezi železničními mosty: slavný Negrelliho viadukt dosahuje úctyhodných 1 110 metrů, Branický most (lidově též „Most inteligence“) o 200 metrů méně.

 

Z mostů mimo řeky stojí v rámci ubytování v Praze za návštěvu ještě Prašný most, bývalé přemostění Jeleního příkopu na Pražském hradě. A také most lanové dráhy na Petřín, který si nejlépe užijete právě ve voze lanovky jedoucí po petřínských stráních.

 

Nejnovější z pražských mostů je Trojský most otevřený roku 2014, zároveň se pyšnící největším rozpětím hlavního pole (196 metrů). Je otázkou, jak dlouhou dobu mu tento primát zůstane, neboť v plánu je celá řada dalších mostů. Kdy se ovšem stavby mostů jako Zlíchov – Dvorce, lávky na Císařskou louku a na Štvanici, Výtoňský nebo Suchdolský most dočkáme, to už je hudba budoucnosti. Na chůzi po nich si budeme muset ještě chvíli počkat.